EXPERIMENT: CROMATOGRAFIA
EXPERMINET DE CROMATOGRAFIA
En Biel ens ha preparat un nou repte. Ens ha duït una sèrie de material dins d'una capsa i ens ho ha anat presentat: una tassó de plàstic, un estil de banderetes, esperit, oli, aigua i retoladors.
A partir d'aquest moment hem començat a fer una conversa en gran grup. Hem establert un diàleg a on hem pensat i xerrat perquè pensàvem que hauriem de necessitar aquest material i finalment a escrit una paraula: CROMATOGRAFIA.
Després de xerrar i arribar a diferents idees i conclusions hem arribat a aclarir que avui faríem un experiment. Que aquesta paraula que al principi ens sonava tan rara simplement era el nom de l'experiment que duríem a terme.
Per equips de treball cooperatiu hem iniciat les nostres hipòtesis i les primeres preguntes a resoldre i a escriure.
Què creis què passarà quan posem l'esperit dins el tassó, i col·loquem la bandereta amb el puntentet de color?
Cada equip pensa i acorda la resposta, el secretari l'escriu i després les comuniquen als altres equips perquè així tothom pugui saber les opinions de tots els equips.
Llavors passam al moment en què verificam les hipòtesis, cada equip fa l'experiment per comprovar si la seva idea serà correcta, si l'haurà de modificar o simplement completar.
Passat un estoneta de l'experiment i de veure quina és la reacció i de veure què ha passat amb l'esperit i el puntentet de color arriben les verificacions i les conclusions. Cada equip les elabora i escriu. ( Quins colors han aparescut, què ha passat, quin olor fa...).
Ara ens queda les dues darreres preguntes.
Si en lloc de posar esperit posam oli o posam aigua passarà el mateix?
Llavors iniciam un altre punt de partida a on cada equip torna a valorar i a raonar si amb aquest nous líquids ell color reaccionarà igual que amb l'esperit. Tornam a repetir la mateixa situació però dins el tassó posam un amb aigua i un altre amb oli.
Cada equip formula les seves idees prèvies: si passarà com l'esperit i perquè / no passarà com l'esperit i perquè.
Finalment comprovam i mitjançant el diàleg aclarim perquè l'oli no ha fet la reacció i l'aigua si.
Entre tots surt la paraula " dissolvent" , així doncs entenem que tant l'esperit com l'aigua son dos líquids que reaccionen damunt el color i son dissolvents del mateix, que vol dir que el desfan.
També ens adonam que els colors tenen pes, com els líquids. El més lleuger queda a dalt i el més pesat a baix.
Ens ho hem passat molt bé i hem gaudit molt de fer aquesta activitat.
( Aquesta vegada l'activitat es va xerrar i escriure amb castellà)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada